söndag 30 augusti 2009

Växjöklassikern gick inte som planerat.

Hade ju föreställt mig ett scenario inför loppet. Komma upp i täten på simningen, ge järnet på cykeln för att få några minuter som förmodligen skulle tappas på rullskidorna. I scenariot ingick även jag jag skulle bli ikapphunnen av 1 eller 2 pers på rullskidsmomentet och alltså springa i mål på en 3e plats.

Nu gick det bättre än så.
Var härligt race-nervös från det att jag vaknade på morgonen. I huvudet var jag redan i mål.
Det började med 2 varv simning totalt 750m och jag var förste man ur vattnet. Simtid 11.22, vet inte om den inkluderar löpningen upp till växlingen.
Växlingen gick snabbt å bra och det var dags att börja trycka på cyklingen. Rättsom de va, så blev jag ikapp och omcyklad av en kille från trisyd, Daniel Liljedahl. Blev lite paff, hade inte koll på vad som hände bakom mig. Jag släppte nödvändig lucka men släppte aldrig mer än att jag skulle kunna avancera senare i loppet. Han körde på tempocykel med dischjul, och på platten och utför seglade han ifrån mig rätt fort, men så fort det blev lite motlut så var jag ikapp igen. När det återstod 10km gjorde jag ett ryck i en uppförsbacke och han visade inga tecken på att vilja hänga på så jag fick några hundra meter i lucka. Cykeltid 1h 58m (snitt 38km/h)
In och byta till rullskidor. Satte på mig ett par strumpor för säkerhetsskull. Öppnade hårt första 5km. 2.50m/km, vilket är betydligt snabbare än jag hade planerat. Räknade med att kunna köra kmsplitar på 3.10-3.15.
Farten bedarrade lite på det andra och sista varvet, och nu började jag bli riktigt trött. Samtidigt började de bakom mig, främst ovan nämnda Daniel, komma närmare och närmare.
Strax innan vi skulle in för växling så var han ikapp, och vi gick in i växlingsområdet sida vid sida. Tid 1h08min och 7e snabbaste tid. Här finns det många minuter att förbättra, bla med bättre material.
Gjorde en snabb växling och kunde springa ut med några sekunders ledning. Var vansinnigt stel i ryggen och löpstilen blev därefter, men efter nån km så kunde jag springa lite mer avslappnat.
Cissi stod vid banan och gav mig tider på killen bakom mig och efter halva sträckan hade jag 1minuts ledning och kunde slå av på tempot de sista km in i mål. 31.22 (4.23m/km)

Totaltiden blev 3h52min, 1.5min till 2an Daniel Liljedahl Triathlon Syd.

En liten notis i Smålandsposten: http://www.smp.se/sport/johan-forst-i-mal-efter-drygt-tio-mil%281485005%29.gm


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar