tisdag 24 april 2012

På 3:e dagen uppstånden igen..

Ungefär som en riktigt krisutsfylla, men det är väl 7-8 år sen sist. Nya tider nu.
Numera är jag både gift och pappa till Ville 4,5månad. En liten guldklimp som sover gott om natten.
Nytt efternamn, nytt lag, ny cykel. Ja nytt allt, ni ser ju själva. Inget är sig likt längre.
Inte ens cykelformen är sig lik längre. Tyvärr. Lättja, familj samt återkommande hälsobesvär har satt käppar i hjulen.
Men nu har jag fått vara frisk några veckor i sträck så det blir bättre. Säsongen har nyss dragit igång och hittills har jag och laget hunnit avverka Östgöta, SWE-Cup i Åstorp samt Örestadsloppet.

Simon Galle i laget har varit på hugget och kommit med i alla framgångsrika utbrytningar och en belönades med en fin 4 plats i Örestad. Vi andra har väl inte gjort sådär jätte mycket nytta egentligen. Såklart inte jag själv heller.
För min egen del så var jag inte ens säker på om jag skulle kunna gå med klungan innan starten i Östgötaloppet. Men jag satt med in till mål vilket var skönt att veta inför framtiden. Åstorpsloppet körde jag 75km innan jag hoppade av. Jag hade inte orkat harva runt i 20 mil, och hade inte tid för de heller. Ville skulle ha en liten namngivningsfest på eftermiddagen samma dag, så jag hade en tid att passa. Hade tänkt hänga med i 3 timmar, men nöjde mig med 2h pga misärväder. Men så länge som jag satt med kändes de bra. Även i backarna.

Örestadsloppet blev inte riktigt som planerat. Idel regn även denna dagen. Hoppade över uppvärmningen och hoppades på att de skulle gå någorlunda lugnt i början.
Men nej, så blev det ju inte riktigt. På första varvet, efter 2-3km, gick en lagkamrat i backen. I fallet drog han även med sig ytterligare en referoåkare, nämligen Växjöcyklisten Isac Lundgren.
Jag låg strax bakom och fick nätt å jämnt stopp på mitt ekipage och kunde undvika att köra över dessa bägge herrar. Så jag blev ståendes medans klungan susade vidare. Istället för att börja klättra över högen med cyklister så tog jag de piano och lyfta upp några cyklar. Tim bröt, men isak hoppade upp i sadeln igen och jakten på klungan var igång. Nu fick jag sota för min uteblivna uppvärmning, men det var ju bara att gilla läget liksom. Borra ner huvudet å köra. Klungan var utom synhåll så hurvida vårt jagande var framgångsrikt eller ej visste vi inte.
Att ligga å mata watt sådär en regnig eftermiddag i Skåne är ju den ädlaste formen av cykling. Vi hade de rätt mysigt, om ni frågar mig. Faktiskt. Och efter en dryg timmes jagande var vi ikapp klungan. Nån gång slog de mig att vi kanske skulle skita i de hela å kliva av, men å andra sidan hade jag inget bättre för mig så vi kunde lika gärna mala på. Bra träning liksom.
Väl i klungan så färsökte jag vila upp mig lite. Firade med en gel också. Men ju fler varv som tickade på, desto mer kände jag att benen var rökta sen jagandet. Lyckades precis slita mig med längst bak i klungan när kantvinden var som besvärligast, trots att de inte blåst speciellt mycket. Dessutom så räknade funktionärerna fel på antalet varv. Faktum är att det är inte många tävlingar som jag kört där dom lyckas räkna rätt. Borde ju inte vara så svårt kan man tycka. Inför spurten satt jag i princip längst bak och hade varken ork eller lust att spurta. Men folk vill ju som vanligt göra upp om vem som ska komma 34 eller 35, inte mig emot bara jag slipper vara med. Och i vanlig ordning så är det dessa spurtnissar långt bak i klungan som inte kan hålla sin linje å krokar ihop. Nu såg jag inte vad som hände, men jag lyckas för andra gången denna eftermiddag med andan i halsen undvika en krash med cm-marginal. Denna gången stannar jag inte utan rullar mot mål. Men jag ser att två gröna ninjor, tillika mina lagkamrater i Refero, ligger å sprattlar på asfalten. 4 pers i laget som synar asfalten under 2,5h är bra jobbat.

Nu blir det hårdträning i 2 veckor innan det vankas wendes 2 dagars, där jag förra året vann totalen i seniorklassen med resultaten 2a GP, 1:a tempo, 1:a linje. Men de va senior de som sagt.

Så, detta blev ju en halv roman, men så var de ju 1 år sen jag skrev nått dessutom.
Nästa inlägg blir kortare.. Nu måste jag jobba lite, innan det är lunch.

måndag 13 juni 2011

Fullt upp!

Fullt upp på alla fronter. Tävlingar, jobb och livet. Spontanköpte en kajak häromdagen. Skall hämtas på onsdag. Undrar just när jag ska hinna paddla den... En paddel är införskaffad. Kolfiber givetvis. Återstår gör en flytväst och någonstans att förvara den. Hmm..

På tävlingesfronten har det hunnits med en hel del.
Först ut våran egen tävling Mumien GP, där vi stod som arrangörer. En förhoppning om ett elit-GP slutade med en herr-klass. Men en stark sådan. Runt 50 startande. En ganska tekniskt krävande bana som gallrade rätt bra bland de startande. Efter ett par varv fick Erik Saeden EPIC mölndal en lucka som han bekvämt höll hela vägen hem. Robban från Värnamo körde fint och tog en 5 plats. Bra jobbat!
Dagen efter var det dags för Nationaldagsloppet. Team Mumien var fulltaligt och taktiken var att ta kommandot över loppet. Och vinna givetvis. Efter 15km gjorde jag ett ryck, helt enligt vår plan. Körde solo nån km innan jag såg att även Lunkan hade gott loss från klungan. Slog av på farten för att vänta in honom, och strax efter kom även Marcus från Team Kungälv ikapp. Vi sparade inte på krafterna utan körde på bra och samarbetade väl. Vi fick tider på klungan från Marcus i CK Master som för dagen körde följebil. Och avståndet ökade hela tiden, trots att de fanns många starka ben bak i klungan.
Men milen kvar släppte jag Lunkans rulle och nu var det upp till Marcus om han ville gå med. Men han stod över och Lunkan seglade iväg mot segern. Tyvärr missade jag andraplatsen pga dåligt rekad spurt. Så en 3 plats för min del, men viktigast av allt var ju att segraren var röd-vit. Riktigt bra lopp. Grymt fin bana och ett toppenarrangemang. Tummen upp och jag kommer absolut köra igen.

Har också hunnit avverka 338 Småland Triathlons tempo KM över 40 km. I 3 år har jag varit förpassad till 2e platsen efter segrande Niclas F, nu tävlandes för CKC4/Team Refero.
Men nu var tiden kommen och jag lyckades med 15 sek marginal kamma hem min första KM-titel. Äntligen. En bra genomkörare inför stundade tempo-SM.

Även den andra deltävlingen i Bros MTB-cup har genomförts. Snabb bana runt Kala-höjden. Varvet mätte drygt 1 km och skulle köras 8 varv. Precis som förra gången tog jag Bike-Brother-Håkans hjul dom första varven. Och precis som förra gången märkte jag vart på banan jag tappade och vart jag låg med utan problem. Vis av denna erfarenhet laddade jag för en stöt i backen upp mot "toppen". Taktiken lyckades och jag fick en lucka som jag höll in i mål.
29 min högintensiv tävling och ett gäng cup-poäng rikare. Efter loppet provade jag Marcus heldämpade Cannondale Scalpel. Vilken fröjd. Nu har jag nått att drömma om.

Avslutningsvis så har jag också varit nere en sväng i Skåne. Närmare bestämt på Skåne 2-dagars. Team Mumien.se representerades för dagen av mig och Jocke. Och för första gången för min del i Elit-klass.
Tempot finns inte så mycket att säga om. Punktering efter 11km, men fram tills dess kändes det fint. Lite väl mycket punkteringar nu tycker jag. Tyvärr medförde dagens punktering att jag inte har någonting i sammandraget att göra.
Söndagens linje över 130km blev en rätt stillsam historia. Startfältets 5-6 starkaste gick iväg på varv 2(?) av 14. Wirenstedt CKC4, Jocke Team Mumien, Åhleheim Borås CA, Lars Andersson Vallentuna Nordic Eco, och Magnus från Mölndal ELIT. Eftersom alla hade sina starkaste gubbar där framme satt vi å fiskörde i 10 mil. typ.
På näst sista varvet stötte jag i backen och började jakten på Peter Liljebladh CKC4. När vi nådde toppen på stigningen var jag ikapp och försökte smyga om honom på yttern. Men han hann upptäcka mig och kom in på mitt hjul. Kände mig pigg i benen och tryckte på så gott jag kunde i motvingen. I den avslutande backen försökte han spurta ifrån mig. Dumt gjort. Ju fler tävlingar jag kört innehållandes backar, desto mer har jag märkt att jag trots allt är rätt hygglig på att köra uppför dessa. Så med detta färskt i minnet tog jag upp jakten och spurtade ner honom. Skönt! Så en 5 plats i första elit-starten. Hade ju gärna gått med i den avgörande utbrytningen, men nu när Jocke kom med där så satt jag rätt bekvämt i klungan bakom. Tyvärr var han tvungen att kliva av.

Till veckan väntar Lammhultcyklisternas tempocup nr 3. Och på fredag far blivande familjen Lindh upp till Motala för att hejja på alla vätterncyklister, innan färden går vidare upp mot Leksand och tempo-SM samt Solleröloppet.

Tem Mumien special hos Christer Hedberg: http://www.christerhedberg.se/2011/06/11/ndl-team-mumien/

Mumien GP hos Christer Hedberg: http://www.christerhedberg.se/2011/06/05/mumien-gp/

Nationaldagsloppet hos Christer Hedberg: http://www.christerhedberg.se/nationaldagsloppet2011/

BROS-MTB Cup hos Jonas Ljungdahl: http://jlimages.se/albums/110608_brosmtbcup/

fredag 3 juni 2011

Växjötrampen

Det var med stor revanschlusta jag begav mig till furutåskolans parkering och köpte mig en startplats på Kristihimmelfärdsmorgonen.
Många bekanta ansikten och många starka cyklister. Några elitkillar och en hel drös med seniorcyklister. Lika starkt startfält som på tävling. Kul!
Ner till Urshult var farten behaglig och det var många som kunde hänga med i klungan. Efter Urshult börjde det köras lite hårdare och det droppade av lite cyklister.
Nångång vid Sirkön gick det iväg några starka. Jag och Ögren satt i spets i klungan och bestämde oss för att gå ikapp. Senare anslöt Johan O nr och Oscar.
Tätgruppen bestod nu av Stenberg från Borås CA, Ögren och Svedberg från Värnamo. Skruv-Christian, Johan & Oskar, BikeBrother-Håkan å nån herre i Cervelokläder.
Vi snurrade på i belgisk kedja och kunde dryga ut avståndet till den jagande klungan. I sista motlutet innan telestadsrondellen tackade jag för mig och gjorde ett litet ryck. När jag kollade bakåt hade jag ingen på min rulle. Trevligt. Så jag trampade ur benen sista biten ner till parkeringsplatsen och var således först hem.
Nu är det ju ingen tävling, men nån måste ju ändå komma först ;-)

söndag 29 maj 2011

Uppvidingetrampen - Åseda

Hade för avsikt att försöka få med mig ytterligare en plastkrans hem från Åseda i lördags.
Det gick bra i 7 km. Sen försvann luften sakta men säkert ur mitt framdäck. Pumpade i lite ny luft och körde hemåt. Efter ytterligare 2 pumpningar var jag åter vid startplatsen och kunde konstatera att även bakdäcket var mjukt som en tvättsvamp.
1200:- fattigare och revanschsugen inför torsdagens Växjötramp.
Ridå!

onsdag 25 maj 2011

Kinnekulleloppet

Vilken bana, måste vara bland dom finaste, roligaste och tuffaste banorna jag kört. Och ett felfritt arrangemang av arrangörsklubben.
Dagen började tidigt. Uppstigning 04:15 och avfärd 15min senare. Tankning och inmundigande av frukost 2 timmar senare.
Mötte upp teamet strax efter 7:30 och redan nu var temperaturen väldigt behaglig.
Första gången jag är i Kinnekulle å kör, så jag visste inte vad som väntade. Men det hade varnats om backar, vilket skulle visa sig vara sant.
Direkt efter start så svängde vi in i backen som skulle avverkas 5-6gånger, minns inte riktigt. 168höjdmeter på varje varv.
Efter några småattacker så gick det iväg en 8 mannaklunga som vi tyvärr inte fick med nån gubbe i.
Farten stannade av i klungan det kommande varvet och avståndet blev väldigt snabbt 2 minuter. Då var det dags att börja jobba lite.
Tyvärr var det inte så många som ville hjälpa till, av nån anledning. Mumier, cykelcity var nog dom som stod för det mesta jobbet.
På näst sista varvet var det dessvärre någon som gick på hjul och stöp i backen och drog med sig ytterliggare ett gäng cyklister. Knäckta ramar, hjul, nyckelben och andra ben blev följden. Vår spurtraket Jocke försvann tyvärr här, och hans cykel kunde sorteras som plast i återvinningen.
Jakten fortsatte på det sista varvet och vi lyckades kör in alla utom 2st. Mina ben kändes prima, både i backen och i utförskörningen trots att jag körde på bra.
I den avslutade backen upp till målet stötte jag från klungan. Fick med mig burebengtsson på hjul och han kunde trippa förbi mig innan vi trampade under portalen.
Men jag hade inte mer att ge där i backen så det var rättvist och jag är ändå mycket nöjd med min och lagets 4e plats.
Från denna helgen tar jag med mig att det faktiskt gick riktigt bra att köra i backarna. Kan vara bra att ha i bakhuvudet vid senare tillfälle.

Bilder från alltomcykel.se

lördag 21 maj 2011

Bros MTB-cup

Efter att ha legat och vridit mig i magsmärtor under natten mot måndagen så kändes det inte så aktuellt att ge sig ut å träna. Det brukar ta några dagar innan det är borta helt. Under onsdagen var det mesta borta och jag begav mig till Hollstorp för att prova banan inför den kommande mtb-cupen. Första svängen på mtbn sen ränneslättsturen förra året. I med lite luft i däcken och framgaffeln, sen var den redo för race igen.
Körde 4-5varv á 1,4km. Hann också med att flyga över styret, men landade mjukt tack å lov.

Så i torsdags var det då dags för första deltävlingen i Bros-cupen. Mina förhandsfavoriter var Henrik som ställde av mig på förra årets mtb-KM, samt BikeBrothers-Håkan.
La mig direkt på Håkans hjul och låg där bakom i 2,5 varv typ. Pga av kedjahopp blev han liggandes på marken medans jag kunde gasa på och ta över ledningen. Fick ett par sekunder som jag förvaltade de resterande 4 varven. Hade 15-20 sek marginal eller nått sånt vid målgång. Segertiden 37min 30sek och 20p i cupen.

22st startande på en välprepparerad bana. Solklar succé!

Smålandsposten gjorde ett reportage. Kan läsas här

Fantastiskt fina bilder här och här

söndag 15 maj 2011

Ystad i dagarna två

Ännu en helg i tävlingens tecken har avverkats.
30 km tempo i lördags. Kände mig matt & slö innan loppet. Men väl på startlinjen kändes det bättre. En bana som sträckte sig över alla väderstreck. Vinden låg på rätt bra, så på sina ställen sög det rejält i benen. På det stora hela är jag nöjd med loppet, fick inte riktigt upp pulsen som sig bör.
Blev en 2 plats för min del, slagen av Mattias Zetterstrand CykelCity med 0.2 sek.
Får nog öva lite på att fälla mig över mållinjen denna veckan så denna fadäs inte upprepar sig.

Söndagen bjöd på 100km linje, 6 varv. Regn, blåst och 10 grader gör mig osugen på att cykla. Uppvärmningen gjordes sittandes i bilen på parkeringen. Mental uppvärmning.
Men väl på startlinjen så släppte det mesta även idag. Satt långt bak i klungan första varvet, och missade pga detta när en utbrytning med 1st CKc4 elit, 2xcykelcity senior, 1 värnamo senior och en CK ringen senior. Dvs alla lag hade med en gubbe i utbrytargruppen. Farten var stundom avslagen i vår jagande klunga pga detta. Och jag som ensam Mumie hade inget bra läge, å trötta ben sen tempot som lök på laxen. Minutrarna till täten växte och växte.
Ösregn avlöstes av sol, som åter blev ösregn.
Med några km kvar kom jag och Svedberg/Värnamo iväg från klungan och kunde hålla dom på avstånd in under målportalen. Spurten vann Svedberg, jag försökte hänga på med benen var slut för dagen.

Nu blir det cykelvård och på söndag styr jag kosan mot Kinnekulleloppet. En backig historia sägs de...

Resultat linje http://skanecykel.se/userfiles/file/Resultat%202011/resultatvincoloppet110515.pdf

Resultat tempo http://skanecykel.se/userfiles/file/Resultat%202011/resultatystadstempot110514.pdf