onsdag 25 maj 2011

Kinnekulleloppet

Vilken bana, måste vara bland dom finaste, roligaste och tuffaste banorna jag kört. Och ett felfritt arrangemang av arrangörsklubben.
Dagen började tidigt. Uppstigning 04:15 och avfärd 15min senare. Tankning och inmundigande av frukost 2 timmar senare.
Mötte upp teamet strax efter 7:30 och redan nu var temperaturen väldigt behaglig.
Första gången jag är i Kinnekulle å kör, så jag visste inte vad som väntade. Men det hade varnats om backar, vilket skulle visa sig vara sant.
Direkt efter start så svängde vi in i backen som skulle avverkas 5-6gånger, minns inte riktigt. 168höjdmeter på varje varv.
Efter några småattacker så gick det iväg en 8 mannaklunga som vi tyvärr inte fick med nån gubbe i.
Farten stannade av i klungan det kommande varvet och avståndet blev väldigt snabbt 2 minuter. Då var det dags att börja jobba lite.
Tyvärr var det inte så många som ville hjälpa till, av nån anledning. Mumier, cykelcity var nog dom som stod för det mesta jobbet.
På näst sista varvet var det dessvärre någon som gick på hjul och stöp i backen och drog med sig ytterliggare ett gäng cyklister. Knäckta ramar, hjul, nyckelben och andra ben blev följden. Vår spurtraket Jocke försvann tyvärr här, och hans cykel kunde sorteras som plast i återvinningen.
Jakten fortsatte på det sista varvet och vi lyckades kör in alla utom 2st. Mina ben kändes prima, både i backen och i utförskörningen trots att jag körde på bra.
I den avslutade backen upp till målet stötte jag från klungan. Fick med mig burebengtsson på hjul och han kunde trippa förbi mig innan vi trampade under portalen.
Men jag hade inte mer att ge där i backen så det var rättvist och jag är ändå mycket nöjd med min och lagets 4e plats.
Från denna helgen tar jag med mig att det faktiskt gick riktigt bra att köra i backarna. Kan vara bra att ha i bakhuvudet vid senare tillfälle.

Bilder från alltomcykel.se

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar