måndag 13 juni 2011

Fullt upp!

Fullt upp på alla fronter. Tävlingar, jobb och livet. Spontanköpte en kajak häromdagen. Skall hämtas på onsdag. Undrar just när jag ska hinna paddla den... En paddel är införskaffad. Kolfiber givetvis. Återstår gör en flytväst och någonstans att förvara den. Hmm..

På tävlingesfronten har det hunnits med en hel del.
Först ut våran egen tävling Mumien GP, där vi stod som arrangörer. En förhoppning om ett elit-GP slutade med en herr-klass. Men en stark sådan. Runt 50 startande. En ganska tekniskt krävande bana som gallrade rätt bra bland de startande. Efter ett par varv fick Erik Saeden EPIC mölndal en lucka som han bekvämt höll hela vägen hem. Robban från Värnamo körde fint och tog en 5 plats. Bra jobbat!
Dagen efter var det dags för Nationaldagsloppet. Team Mumien var fulltaligt och taktiken var att ta kommandot över loppet. Och vinna givetvis. Efter 15km gjorde jag ett ryck, helt enligt vår plan. Körde solo nån km innan jag såg att även Lunkan hade gott loss från klungan. Slog av på farten för att vänta in honom, och strax efter kom även Marcus från Team Kungälv ikapp. Vi sparade inte på krafterna utan körde på bra och samarbetade väl. Vi fick tider på klungan från Marcus i CK Master som för dagen körde följebil. Och avståndet ökade hela tiden, trots att de fanns många starka ben bak i klungan.
Men milen kvar släppte jag Lunkans rulle och nu var det upp till Marcus om han ville gå med. Men han stod över och Lunkan seglade iväg mot segern. Tyvärr missade jag andraplatsen pga dåligt rekad spurt. Så en 3 plats för min del, men viktigast av allt var ju att segraren var röd-vit. Riktigt bra lopp. Grymt fin bana och ett toppenarrangemang. Tummen upp och jag kommer absolut köra igen.

Har också hunnit avverka 338 Småland Triathlons tempo KM över 40 km. I 3 år har jag varit förpassad till 2e platsen efter segrande Niclas F, nu tävlandes för CKC4/Team Refero.
Men nu var tiden kommen och jag lyckades med 15 sek marginal kamma hem min första KM-titel. Äntligen. En bra genomkörare inför stundade tempo-SM.

Även den andra deltävlingen i Bros MTB-cup har genomförts. Snabb bana runt Kala-höjden. Varvet mätte drygt 1 km och skulle köras 8 varv. Precis som förra gången tog jag Bike-Brother-Håkans hjul dom första varven. Och precis som förra gången märkte jag vart på banan jag tappade och vart jag låg med utan problem. Vis av denna erfarenhet laddade jag för en stöt i backen upp mot "toppen". Taktiken lyckades och jag fick en lucka som jag höll in i mål.
29 min högintensiv tävling och ett gäng cup-poäng rikare. Efter loppet provade jag Marcus heldämpade Cannondale Scalpel. Vilken fröjd. Nu har jag nått att drömma om.

Avslutningsvis så har jag också varit nere en sväng i Skåne. Närmare bestämt på Skåne 2-dagars. Team Mumien.se representerades för dagen av mig och Jocke. Och för första gången för min del i Elit-klass.
Tempot finns inte så mycket att säga om. Punktering efter 11km, men fram tills dess kändes det fint. Lite väl mycket punkteringar nu tycker jag. Tyvärr medförde dagens punktering att jag inte har någonting i sammandraget att göra.
Söndagens linje över 130km blev en rätt stillsam historia. Startfältets 5-6 starkaste gick iväg på varv 2(?) av 14. Wirenstedt CKC4, Jocke Team Mumien, Åhleheim Borås CA, Lars Andersson Vallentuna Nordic Eco, och Magnus från Mölndal ELIT. Eftersom alla hade sina starkaste gubbar där framme satt vi å fiskörde i 10 mil. typ.
På näst sista varvet stötte jag i backen och började jakten på Peter Liljebladh CKC4. När vi nådde toppen på stigningen var jag ikapp och försökte smyga om honom på yttern. Men han hann upptäcka mig och kom in på mitt hjul. Kände mig pigg i benen och tryckte på så gott jag kunde i motvingen. I den avslutande backen försökte han spurta ifrån mig. Dumt gjort. Ju fler tävlingar jag kört innehållandes backar, desto mer har jag märkt att jag trots allt är rätt hygglig på att köra uppför dessa. Så med detta färskt i minnet tog jag upp jakten och spurtade ner honom. Skönt! Så en 5 plats i första elit-starten. Hade ju gärna gått med i den avgörande utbrytningen, men nu när Jocke kom med där så satt jag rätt bekvämt i klungan bakom. Tyvärr var han tvungen att kliva av.

Till veckan väntar Lammhultcyklisternas tempocup nr 3. Och på fredag far blivande familjen Lindh upp till Motala för att hejja på alla vätterncyklister, innan färden går vidare upp mot Leksand och tempo-SM samt Solleröloppet.

Tem Mumien special hos Christer Hedberg: http://www.christerhedberg.se/2011/06/11/ndl-team-mumien/

Mumien GP hos Christer Hedberg: http://www.christerhedberg.se/2011/06/05/mumien-gp/

Nationaldagsloppet hos Christer Hedberg: http://www.christerhedberg.se/nationaldagsloppet2011/

BROS-MTB Cup hos Jonas Ljungdahl: http://jlimages.se/albums/110608_brosmtbcup/

1 kommentar:

  1. Nu måste du ju uppdatera, när det har hänt så mycket!!

    SvaraRadera