tisdag 14 juli 2009

Blöt tillställning i Vansbro.

Första Vansbrosimningen för min del. Det hade regnat kopiösa mängder dagarna innan, vilket fyllt upp varande dike till bristningsgränsen. Gissningsvis hade vattnet i vanån också blivit rejält utspätt. Riktigt strömt också, fast jag vet ju iofs inte hur det brukar vara.
Simma är ju rätt väderoberoende som tur är, så bring it on!
Startade i grupp 9 13:30. Kom iväg bra och efter 1000m låg jag i täten. Allt medan lopet flöt (!) på, så försvann de kombatanter som luggit och kittlat mig på fötterna.
Fast ganska omgående så kom jag ifatt gruppen som startade 15 min för våran. Så det det blev till att sick-sacka resten av sträckan. Lite trångt på sina ställen och man var tvungen att titta upp rätt mycket för att kunna navigera rätt.
Strax över 15 grader i vattnet. Lite kyligt i början, men när man fått upp ångan så var det perfekt temp.
Sista 1000m var det fantastiskt mycke motström. Mer än jag hade kunnat föreställa mig. Att man sen var tvungen att ligga 4-5 man ut i åfåran gjorde inte det hela behagligare. Slet som ett djur, men de var knappt att man kom om dom som låg innest och idkade bröstsim.

44:47 blev tiden till slut.(186a av 3680) Hade hoppats på en tid runt 50-55min, men tack vare strömmen fick jag bra fart i vattnet.

Blir det fler gånger?? Hmm, ja det tål att funderas på. 19timmars resa för att simma 45min känns inte helt motiverat. Men jag är nöjd över årets Vansbrosimning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar