söndag 5 juli 2009

En bra dag i Örsrum

Min första tritävling på den olympiska distansen avverkades igår i Örserum. Ännu en deltävling i svenska cupen, för min egen del den första starten i tävlingsklass.
Mina klubbkamrater startade i age/propaganda klasserna redan kl 11, medans starten för seniorklassen var lagd 2 timmar senare.
Hann med att tagga upp mig ordentligt, flera gånger om, med tanke på att jag hade alldeles för mycket tid till godo innan min start, eftersom vi samåkt upp till örserum.
Vattentempen var höga 22 dvs våtdräktsförbud. De lärde säger att man förlorar tid på att simma utan dräkt, åtminstone om man är en halvdan simmare. Min erfarenhet blev tvärt om. Kunde sträcka ut armtagen på ett helt annat sätt än när jag simmare med dräkt. Kanske skall satsa på en bättre dräkt??
Hursomhelst, simning gick helt klart över förväntan. Hade 15:e bästa simtid på 25:31.
Stranden var ganska långgrund och jag min mina långa skånkar kunde älga på rätt bra vid land-varvning/uppstigningen.
In till T1 och vidare ut på cykeln. Hade tänkt mig att hålla igen lite på cyklingen för att kunna göra en bra löpning senare. Planen höll, men med facit i hand så hade jag kunnat trycka på ganska mycket till. Snittpuls under cyklingen var 150bpm, hade kunnat ligga nånstans runt 160-162 utan problem.
Körde också en sväng extra vid varvningen. Hade inte läst in mig på kartan vart vändpunkten var placerad så jag var halvvägs in i växlingsområdet innan jag insåg mitt misstag. Tappade ca 20 sek, och 3 placeringar. De va rätt trist..
Tiden på cykling blev 1:08:27.
In till t2 och mina nypreppade skor med gummitsnoddar. Vilken skillnad de vart mot mina tidigare växlingar där jag KNUTIT skorna. Nu hade jag bland dom snabbaste växlingarna. 49sek vilket inkluderar ganska mycket löpning inom växlingsområdet.
Löpningen är jag nog mest nöjd med, och förvånad. Höll jämt tempo hela tiden och snittade 4:03min/km. Så snabbt har jag aldrig sprungit förut på 10km, inte ens på de (om ens några??) 10km löptävlingar jag sprungit. Så det var verkligen kul att jag kunde prestera en jämn, och för mig, snabb löpning. Allra helst med tanke på att jag fått avstå löpträning under senvåren pga knäbesvär. Tyvärr så finns det ju många som är snabbare än mig på att springa och således så tappade jag ganska placeringar. En del var juniorer, så det gjorde ju inte så mycket då dom inte syns i min resultatlista ;)
Löptid 40:25=PB
Totaltid 2.16.25 och placering 19 i seniorklass.

Summa kardemumma: Mycket nöjd med min debut, undantaget cyklingen. Nu blir det fokus på löpning tills nästa tritävling. När de nu kan tänkas bli...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar