torsdag 25 juni 2009

Vätternrundan - med facit i hand

Cykelsuget var långt i från på topp när jag stod på startlinjen 03:38 tillsammans med min SUB9klunga ifrån happymtb.org. En sådan känsla vill man inte ha när man vet att man har 30 blöta mil framför sig. De sista väderprognoserna jag fick var att det faktiskt skulle vara uppehåll sågottsom hela vägen. Men tji fick jag. Förvisso var det uppehåll när jag rullade från skolan där vi bodde, ner till starten. Men 5 minuter senare började det regna. Å regna. Å regna. Det tog aldrig slut. Å när det då och då avtog så fortsatte det att spruta från bakdäcket på gubben framför. Som tur var höll tempen ändå 10-12 grader redan från start, så även att man var blöt ända in i lungorna så kunde man hålla värmen uppe. Annars vetefan om jag hade fullföljt.
Nu gick det rätt bra trots allt och vi höll bra fart trots omständigheterna. Vi hade tre inplanerade stopp som också fullföljdes. Ett snabbt pisstopp efter Gränna, piss och vattenpåfyllning i snabbdepån efter Fagerhult och sista stoppet gjordes i Boviken. Vi strulade till det ordentligt efter det andra stoppet och här tappade vi en del folk, inkl mig själv. Men jag och en annan kille från happy körde ett fint partempo i ca 10 minuter innan vi kom ikapp. Puuh va det tog på krafterna.
Förutom misset att samla ihop klungan efter snabbdepån så gick allt enligt planerna. Förvisso så tappade vi väl hälften av vår 50 man starka klunga längs vägen, men lite svinn får man räkna med. Och vår SUB9 ambition gick i uppfyllelse när vi, blöta men nöjda, rullade under målportalen i Motala med sluttiden 8.36. Mission accomplished.
Efter förra årets SUB10 och årets SUB9 så har väl tankarna för framtiden lutat åt att iår skulle bli sista gången för iaf. några år framöver som jag kör vättern. Iaf om man har som ambition att förbättra sig varje år, vilket jag har. Nästa SUB gräns som skall passeras är ju SUB8, vilket är en rätt tuff tid att ta sig an. Dessutom tar det mycket träningstid som man skulle kunna lägga på annat.(läs löpning och simning)
Men lite sugen är jag ändå på en SUB 8 satsning nästa år.. tiden får utvisa.

Från resultatjakt.se:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar