tisdag 16 juni 2009

2 x triathlon

Då var det dags för säsongens första triathlontävling(ar). Har all träning gjort någon nytta?
Cykla hyggligt kunde jag sen innan. Simma är jag novis på, men har fått till en del timmar i bassängen sen jag köpte mitt träningskort i simhallen i början på december. Löpningen har väl gått sådär sista tiden. Ett irriterat knä har satt stopp för all löpträning sedan 6 veckor tillbaka. 2 st lätta pass (5km@6:00min/km) på löpband genomfördes nu i veckan. Ingen smärta. Göteborg here we come!

6Juni Borås Triathlon superSprint 380-18-4.2
Simning i Viskan. Låg å brottades med flaskor, ölburkar, buskar å annan skit. Kallt var det också. Ingen uppvärmning, bara hets-simning direkt. Hängde väl med hyfsat, men inte mer.
Upp till växlingen som gick ganska bra. Gick snabbare att dra av sig våtdräkten än jag hoppats på.
Ut på cyklingen, lite drafting här och var. Körde om ganska många och kom in till växlingen som nr 7. Har inte skaffat några "gummisnoddar" till löpdojjorna ännu, så här fipplade jag onödigt mycket. Benen var riktigt löpvillia idag, 6 veckors ackumulerad löpträning som ville ut. Bara att tacka å ta emot. Sprang om en gubbe ganska omgående. Nästa man som passerades var min klubbkamrat Jonas som grimaserade illa. Vid det här laget hade vi precis sprungit hälften. Sista 2km försökte jag jaga ikapp en långhårig kille från sct, men kom nog aldrig närmare. In i mål på 5 plats (av 59) där Colting välkomnade mig med en organicbar och en burk redbull. Tiden 51:45 får jag vara nöjd med. Skönt att premiären är avklarad.

7 Juni Göteborg triathlon (motion) 1-20-5
Med gårdagens resultat i ryggen kändes det gott att stå vid starten. Tyvärr blev simning stryken pga av vattentemperaturen. Lite larvigt tycker jag allt, även om det skulle gagna mig som simmar sakta. Som kompensation fick vi inleda med 1000m löpning. Startfältet bestod av, för mig okända, 39 herrar och 12 damer.
Startskottet gick och tjurrusningen kunde börja. För min del gick kilometern på 4.04. Inte jätta sakta men ej heller jättefort. La mig bekvämt i klungan och växlade in som nummer 7. 45 sek växling till favoritdiciplinen cykling. Innan jag kommit till första vändpunkten (5km) så hade jag kört om alla 6 framförvarande. Kändes bra. Hittade en fin rytm så det var bara att trumma på. 31.36 på cyklingen strax under 40 i snitt. Var lite rädd att jag hade tryckt på lite för hårt, men benen var pigga redan från start på löpningen. 2x2,5km på vändpunktsbana gjorde att jag hela tiden hade koll på de som låg bakom, och kunde ta det rättså lugnt. 21.05 på löpningen, men hade kunnat kräma ur ganska mycket till om jag hade haft en rygg att gå på.
För en annan som aldrig har vunnit någonting, inte ens på chokladhjulet på Lisseberg, så var det en ganska mäktig känsla att cykla/springa runt i ledningen. Korsade nöjd och belåten mållinjen på tiden 58:06 och min första seger (om än i motionsklass) var ett faktum. Fantastiskt!


Nästa tritävling blir i Örserum den 4 Juli. Tills dess skall jag köpa rikitga trikläder, gummisnoddar till skorna och helst ett par tri-cykelskor. Ska nog öva lite växlingar också för där tappar jag viktiga sekunder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar